Deelsessies

Tijdens dit congres vinden er twee deelsessierondes plaats. Voor de eerste ronde kiest u uit de ‘routes’ een sessie en voor de tweede ronde maakt u uw keuze uit één van de aangeboden ‘handvatten’.

Deelsessieronde 1

Route 1: De ‘vraag’ van het kind
De wereld waarin het kind leeft is veranderd. Pedagogisch en didactisch ligt er een andere vraag bij de professionals om het kind te helpen in zijn leren, te helpen in de ontwikkeling, aan te sluiten bij de ontwikkelvraag. Daarnaast is er de vraag van de opvoeders, de maatschappij. Moet er opbrengstgericht gewerkt worden en rekening gehouden worden met full employment van beide ouders, taakcombineerschap in relatie tot opvoeden. Wat is veranderd in het kindnetwerk?

Route 2: Wie zijn de stakeholders van de huidige voorzieningen
Hoe zien stakeholders de ontwikkeling? De peuterspeelzaal, school, opvang, voorzieningen in de sfeer van welzijn, jeugdzorg zijn niet meer (separaat) in staat een adequaat antwoord te geven op de vraag. Systemen lopen vast… Waar stokt het proces? Waarom kunnen voorzieningen de ontwikkeling niet aan? Wat betekent het denken en handelen in termen van stakeholders voor de ontwikkeling?

Route 3: Ontoereikendheid middelen
Het gereedschap dat iedere voorziening inzet om een antwoord te geven op de vraag van het kind of de opvoeder is ontoereikend. De kwaliteit van het gereedschap, is het gereedschap zelf, proberen we met verouderde middelen in een modern perspectief het schip drijvend te houden?

Route 4: De crisis
De economische crisis vraagt om een herbezinning. Bezuinigingen, efficiëntie, effectiviteit, doelmatigheid zijn begrippen die een grote rol spelen nu en in de komende jaren. Anderzijds de vraag naar innovatie en Nederland als Kennisland. We verkennen de effecten van de crisis op de maatschappelijke voorzieningen.

Route 5: Krimp, schaalgrootte en regie
Vergrijzing, ontgroening zijn demografische effecten die diep in de samenleving ingrijpen. We zien trends als kleinschaligheid en de zoektocht naar leefbaarheid in kleine kernen. De toenemende rol van de lokale overheid om hier een antwoord op te geven door de regie te nemen. Wat zien we als effecten vanuit dit perspectief?

Deelsessieronde 2

Handvat 1: Inzichten in ontwikkelingskansen
Zijn we in staat om vanuit een gezamenlijke aanpak een antwoord te geven op de ontwikkelvraag van kinderen en opvoeders? Wat is de stip op de horizon als het gaat over die ontwikkeling? Op welke manier leidt dit tot de ontwikkeling van een IKC? Wat is de toegevoegde waarde van een multidisciplinair team?

Handvat 2: De gemeente als sociaal economische context
Veel lijnen leiden naar de gemeente. Sturing via WMO, LEA, huisvesting en subsidiestromen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de integrale ontwikkeling. De gemeente kan zorgen dat stakeholders aan tafel komen en gezamenlijk de stip op de horizon definiëren. De gemeente houdt de uitvoeringspartners bij de les. Samen moet je het wel zien zitten. Alleen vanuit samenwerking en wederzijds vertrouwen en respect kun je het DOEN.

Handvat 3: Bedrijfsvoering, kwaliteit, efficiëntie en effectiviteit
De wijze waarop maatschappelijke voorzieningen georganiseerd zijn, is niet van deze tijd. Er kunnen slagen gemaakt worden door systemen anders in te richten, andere middelen in te zetten, diversiteit te gebruiken als een kwaliteit maar vooral ook door de kwaliteiten van medewerkers optimaal te benutten. Durf het verschil te maken! Doorbreken van bestaande patronen, ga ‘out of the box’.
Handvat 4: Juridisch herkaderen binnen het stelsel
We lopen aan tegen de grenzen van de regelgeving in het stelsel. We willen wel, maar regelgeving belet ons de ontwikkeling door te zetten. Er zijn juridische constructies bedacht waarin wel mogelijkheden liggen om het een en ander voor elkaar te krijgen. Hoe zit dat? Wat kun je wel doen?

Handvat 5: Slimme inzet van gebouwen
Wat zijn de verschillen tussen een IKC-gebouw en de huidige onderwijs- en opvanggebouwen? Wat betekent dit voor een bouwproject? En wat als de bestaande gebouwen, zelfs met leegstand op korte termijn, nog niet toe zijn aan vervanging? Vaak wordt gedacht dat een IKC niet mogelijk is, vanwege de bestaande huisvesting of het ontbreken van beleid van gemeente met betrekking tot maatschappelijk vastgoed - niet waar. Of juist dat de leegstand wel ingezet kan worden voor het plaatsen van een aantal groepen opvang - dat kan beter.